Followers

Saturday 13 April 2013

Ucapan terima kasih itu budaya kita:::



Assalamualaikum dan selamat petang! HOI33 , lame jugak aku tak update petang22 buta ni ya.  “terima kasih sayang ku ucap padamu kerana menyambut tanganku yang hampir layu “. Eh, aku ternyanyi pulak. Modus operandis aku untuk entry kali ini ialah berkenaan perkataan keramat terima kasih . J

Terima kasih mempunyai  5 suku kata dan 11 huruf. Kalau disebut terima kasih tu sebanyak 6 kali ianya akan mengambil masa selama 15 saat. Namun kenapa susah sangat nak menyebutnya?? Kadang2 rasa macam ade emas je dalam mulut tu .. perasan atau tidak bila kita mengucapkan terima kasih atau tenkiu, seakan22 membolehkan seseorang itu gembira. Sebagai contoh doctor. Setelah menjalankan pembedahan bertaraf gila2 yang memerlukan skill level 44 dan kepayahan melebihi melawan nafsu makan ,bila kita mengucapkan terima kasih kepadanya akan membuatkan segala penat lelah dia hilang .*tapi kos pembedahan tu tetap la kena bayar. :P

Ada yang menganggap ucapan terima kasih tu sebagai ucapan biasa. Tapi bagi aku itu silap! Sebagai seorang manusia kita tak perlu memandang tahap seseorang itu ataupun pangkat! Ucapan itu boleh digunapakai dalam kehidupan tanpa mengira manusia dan haiwan. ALLAH menyukai seseorang yang berbudi dan bersopan santun dalam menjalankan tugas. J Dalam islam dah diajar untuk berterima kasih atas setiap pemberiannya.bangun pagi wajib bersyukur kerana masih diberi peluang untuk bernafas. Lepas tu pagi2 makan nasi lemak depan rumah lagi la kita harus bersyukur kepada rezekinya. Begitulah rutin harian yang patut kita amalkan setiap hari. Terima kasihlah sebab sudi meluangkan masa selama 5 minit untuk membaca entri aku yang ini. Sesungguhnya aku bersyukur kerana masih mempunyai keupayaan berfikir dan berkarya. Tengkiu. J




syukri fariz 

11 comments:

  1. setuju. so jgn la berat mulut nak ucap terima kasih kan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe. tau takpe. bila dah diucap terima kasih pada kita , kena la kite membalas sama2. baru kuat siraturahim

      Delete
  2. Saya jarang berterima kasih. Tak tau ler kenapa mulut saya berat sangat nak sebut..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ce jumpe dr gigi. mungkin ade emas @ perak kat celah2 gigi. hehe/
      gurau je. kena biasakan , baru tau kepuasan bekerja nnt :)

      Delete
  3. Dear, saya rasa bloglist awak panjang sangat. Apa kata awak buat scroll bar. Cer cari tutorial Nabila Medan pasal scroll bar bloglist. Sekarang saya tengok blog awak dah makin cantik tapi lagi cantik kalau awak pendekkan bloglist awak. Jangan marah erk. Saya nasihat jer..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hmm..tengok la nanti. ada link dia ?

      Delete
    2. ni link dia ..
      http://nabilamedan-taipmenaip.blogspot.com/p/tutorial.html

      tolong bagi ^___^
      terima kasih atas entri terbaik kat atas tu..

      Delete
    3. hehe. terima kasih ya asri. :)
      entri tu aku buat untuk sahabat2 pun . :)

      Delete
  4. Aku bkn nk buat bagus ke ape ,aku mang suka ckp tima kaseh ,ehemm.

    ReplyDelete
    Replies
    1. alallalala. nape sedeyh. hehe. oke. same2 kasih ya Detektif Ain. :)

      Delete