Followers

Friday 27 September 2013

Ciri-ciri yang diperlukan menjadi keluarga hotel ::


Assalamualaikum dan selamat petang. J *permulaan yang sama kerana kite islam kan ? kena la bersopan. Hehe. Terlebih dahulu bersyukur kepada ALLAH kerana masih diizinkan untuk bernafas di muka bumi yang semakin lama kian menjadi mahal. *Kesan harga minyak meningkat. Akhirnya terbitlah sebuah entri mengenai tempat kerja aku yang diciptakan menggunakan simulasi khas dan  menggunakan fakta yang dirojak juga berdasarkan daya pemikiran budaya selatan aku diciptakan khas kepada pembaca blog aku sahaja. *Yang lalu lalang komen dah follow aku padahal tidak aku hanya mampu katakan kentut tuan hamba .

Ingat aku tak check ke kat ruangan follower ? menipu ni tak baik beb. Trust me , I engineer .

Lama aku berkira2 , tambah tolak , bahagi dan darab masa untuk menerbitkan entri khas ini. Puncanya kerana aku dah berjanji kan ? Jadi kena la tunaikan. Untuk entri yang ini aku kongsikan ciri2 khas yang perlu ada untuk menjadi seorang daripada keluarga hotel2 diseluruh pelusuk dunia. Walaupun jarang2 ada pada orang2 biasa .

1)Tepati masa
Kerana kalau tak tepati masa kau ingat kau bos besar ? ceo company ? suke hati je datang tak ikut masa. Bila habis waktu kerja pandai pulak punch card lepas tu ghaib jasadnya .

2)Kerajinan
Kerana kalau buat kerja tanpa disuruh*(selepas membaca skrip tugasan ) kau akan dipuji secara senyap oleh manager . Tak pun perbuatan kau tu memang dipuji dan memang harus dipuji la. Alahai. Haha.

3)Kerjasama
Kerana bekerja dalam berjemaah ini lagi afdal dari bekerja pentingkan diri. Kalau dah berlagak tu susah la. Sebab kerja hotel ini perlukan seseorang yang bijak dalam mengemas dan mengatur strategi untuk mengurus keperluan dalam bilik.

4)Displin
Kerana segala apa yang kita buat kalau takde displin baik duduk kat rumah main ps 2 je. Displin amat penting kerana kita berurusan dengan segala manusia berlainan agama dan bangsa. Displin mencorakkan wajah kita disudut pandangan pelancong hotel berkenaan.

5)Kekuatan
Kerana kalau berbadan sasa angkat barang 5 kilo pun tak mampu mengalahkan si keding angkat barang 15 kilo baik pi balik kampong tanam jagung la. Sekurang-kurangnya boleh dipanggang pastu makan .

6)Kebersihan
Kerana kalau kau tak reti nak jaga kebersihan bilik kau sndiri jangan bermimpi kau nak berkhidmat untuk membersihkan bilik hotel. Bukan nak kata ape , kalau baju tak reti nak sidai , sapu lantai , mop , cuci bilik air pun payah baik kau duduk depan tv main ps2.

7)Dan yang paling penting tahan maki
kerana kadang-kadang kita tak jangka perangai boss kita. Kalau bertuah dapat la yang sporting macam aku. Kalau dapat yang ganas , suka memekak, mengarah dan macam2 tu insyaallah balik tu ada la makan dia. Hehe

syukri fariz

46 comments:

  1. ahahha...even ko keping lagi keding aku tau ko kuat ahhaa...caiyokk sepett !!

    ReplyDelete
  2. heheh...tanam jagung ..lawak laaa

    ReplyDelete
  3. apa yang penting kerjasama.. hehe.. akak petik kata-kata wonder pet.. yang tahan maki tu kerja kat mana pun sama je.. huhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tau takpe kak aiza. kadang2 ada yang hati tisu :D

      Delete
  4. wahhh entri yang bersahaja :) acik memang tahan maki :) boleh la kerja

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe, acik kerja ape ye ? syuk tengok macam heppy je hari2 :D

      Delete
  5. bab punctual mana² tempat pun sgt penting..kalau dah tak punctual benda lain pun terbengkalai tak siap..:)

    ReplyDelete
  6. owhhh..kiranya ko ni krja bhgian kemas bilik ke?? msti syok ni dpat tip dr customer kn

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha, kadang2 dok lepak dalam bilik berair cond :D

      Delete
  7. akak xmo komen bab 1-7, tp bab follower yang ngaku follow, mmg ada jenis mereka yang berperangai cenggini, naper perlu bersikap TAK JUJUR.. betul tak Syuk?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe, tau takpe kak umi. tak jujur tapi komen :)

      Delete
  8. apa y penting ikhlas utk follow n keje..ehhehe xD

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe, kena niat betul. bukan keje main2 :D

      Delete
  9. wahhh...mmg betul pun...kdg2 oarang atas juga sering buli oarang bawah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. melayu jatuhkan melayu yang paling tak tahan >.< GGGrrrrrr

      Delete
  10. Replies
    1. syarat ada untuk dunia berfungsi.
      niat memainkan banyak peranan :D hehe

      Delete
  11. Syuk tu syarat2 tu bukan nak jadi warga hotel je.....warga mana mana pun harus ada syarat2 tu....moga Syuk jadi CEO hotel satu hari nanti senang le Okje nak tido hotel free hehe

    ReplyDelete
  12. kat mana2 pun perlu jugak semua tu.. asas kehidupan org kata.. *cewah*
    hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. tau takpe. tapi jarang kod ada ciri2 rare ni. HAHA

      Delete
  13. Kakak rasa tak kira walau dimana pun kita bekerja ciri-ciri itu semua kena ada juga tak semestinya dihotel aje...

    ReplyDelete
  14. tahan maki, heheh
    mcm cerita p.ramlee pulakkan..
    heheh

    ReplyDelete
  15. macam2 tips yg ada.. selalu pekerja hotel nampak kemas je

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe, kena nampak hensem di dalam dan luar :D

      Delete
  16. tahan maki ni mng tak bleh..ngis kut..hehehe

    ReplyDelete
  17. Tips yg sangat bagus..lg satu tak suka dgn org yg suka aircond-kn bos..keja tak sebagus mana pun.. tp depan bos dia paling rajin belakang bos eemmmm mngelat ja lebih... =D

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe, tu tak adil. biar kerja bermotifkan nak mencari rzeki yg halal :D

      Delete
  18. tips berguna.. cuma part yang tahan maki itu aje yang aku tak setuju.. huhuhuhu

    ReplyDelete
  19. hotel mn awak kerja tu?

    kerja hotel mmg best, tp memenatkan

    btw kerja rajin2 ok ;)

    p/s: salam kenal
    p/s: pasal follower yg kata dah kata follow tp tak follow tu biasalah, sy pun dha byk kali kena, jln mudah buat x tau je :p
    saya tak tipu tau, mmg sy follow awak betul2. follower ke 180 hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. hotel sunflower kat pontian johor :D hehe.okai2 jujur :D

      Delete
  20. kena maki skali skala tu blh terima lagi.kalau selalu blh stress gak tu..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe, kalau stress takleh keje dalam tekanan la kod :D

      Delete