Followers

Sunday 1 September 2013

Salam isnin : 26 syawal


Assalamualaikum dan selamat pagi isnin ~ J Bagi yang bekerja jangan curi tulang ye. Pakai internet untuk kerja bukan curi2 bukak fb si awek. HAHAHA. Entri untuk blog aku hari ini bukan bertujuan untuk korang mengelakkan diri dari membuat alasan sempena meraikan hari raya . Sebenarnya memang tak boleh elak pun sebab masa-masa begini lah sanak saudara datang dari seluruh dunia termasuk afrika selatan. Namun akibat kekangan masa dan penjimatan peruntukan untuk internet aku pun terus masuk jelah bab kenape aku tak buat open house.


 Setelah 30 ribu orang menanya aku kenape tak buat open house. Aku hanya mampu mengeleng-geleng ,menaip mesej untuk yang tersayang sambil menjawap soalan mereka dengan penuh kata-kata manja , sadis dan agak romantik gitu.

1) Aku taknak menganggu jalan raya depan rumah. Sebab bila rumah terbuka aku kena pasang khemah untuk tetamu. Macam rumah kawan2. Jadi untuk mengelakkan dari berlaku kesesakan dikawasan itu aku mengambil keputusan drastik dan secara tertutup , menutup topik ini dengan takde rumah terbuka dirumah aku untuk tahun ini.

2) Aku tak pandai nak bajet makanan. Kalau buat banyak orang datang sikit dah berlaku pembaziran. Kalau buat sikit pulak yang datangnya ramai contoh buat makanan untuk 100 orang tapi yang datang 10 ribu orang. Nanti diumpat tak cukup makanan dapat dah dosa . Jadi untuk mengelakkan dari terkena cemuhan @ kutukan di depan dan dibelakang aku pun mengcancelkan tujuan untuk rumah terbuka tahun ini.

3) Kesian kepada kawan2 yang mahu berehat pada hujung minggu. Dapat pulak ada kawan2 yang lain membuat rumah terbuka pada hari tersebut dan sama waktu . bukan sekadar minyak ke destinasi dibazirkan , tapi kebaziran masa untuk pergi makan dan blah.Diorang dalam hati mesti kata yang “bagusnya kalau dia terlupa jemput aku,aku tak makan hati pun , lagi aku gembira dia terlupe aku untuk hari ini je”. Sebab tu aku senyap2 je niat nak buat open house . namun niat di dalam hati sahaja.

4) Kesian kepada perempuan dan abang2 yang dah berusaha mendietkan diri dimusim puasa . kesian lepas raya je kita memaksa makan dirumah terbuka kita. Padahal kita tak tau yang diorang tengah puasa. Yang kite tau jemput makan , silalah makan, tak cukup amik lagi , lantaklah janji makanan rumah aku habis cepat. J Jadi untuk menahan godaan makan seperti diatas aku mengambil keputusan taknak buat open house untuk kawan2 aku.

5) Malas nak bergaduh dengan kawan2.  Puncanya sebab diet gagal . Tak habis2 salahkan kawan2 yang lain .Kite tegur , dengan kite2 sekali kena join bergaduh. Sebab tu taknak buat open house. Biar eratkan siraturahim tanpa pertumpahan air ke baju sendiri.

6) Tak nak kawan2 yang tak dijemput kecik hati walaupun sedulang emas kami tadahkan untuk mereka datang. Kami bukan terlupa tapi terlepas pandang. Senarai list dekat 10 ribu orang. Agak2 terlepas 2,3 orang takpe kod. Kalau 9999 ribu orang terlupe kejadahan apekah. Jadi oleh kerana taknak ada kawan2 yang kecik hati aku merelakan rumah aku takde open house.

7) Taknak berborak, bergosip diwaktu makan. Ustaz ade pesan berdosa buka aib orang. Kalau dah pergi berkumpul ramai2 subjek gossip itu tetibe muncul dibawa oleh orang yang kesunyian dan perlukan hiburan. Disebabkan kuman seekor habis badan kucing bergaru-garu. Sebab tu aku taknak buat open house. Menggalakkan dosa2 kecik berteraburan dibawa oleh mulut2 yang tak reti setia.

p.s Liverpool menang game semalam. Bermakna hari ini hari kegembiraan syaiton ditundukkan :D 

syukri fariz

36 comments:

  1. hehe.. ada je idea bernas syuk.. seronok baca entri syuk.. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe , syuk tulis yg terlintas :D thanks kak aiza

      Delete
  2. wahhhh hebat betul siap buat senarai hehehe terbaik, xpe ikut kemampuan kita :)klau betul mampu nanti buatlah benda nie tak wajib pun :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha, abg acik ni. syuk rilek je. alang2 nak wat open house baik buat marhaban sekali. dapat jugak sejuk keluargaa :)

      Delete
  3. hehehe..wah!! bnyaknya penyebapnya..huhuhu..tak pe2 nanti dah mampu dn bersedia..blehla buat kn syuk..=D..(tunggu kenduri kahwin syuklah)hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. yg kenduri kawin tulah yg dinanti2 kan oleh penduduk galaksi ni kak zara :D

      Delete
  4. haha kak..penat2 diet bulan puasa..masuk balik lemak tuh..hhehhe

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak ? aku laki ler fizi. HAHA. diet pakai niat je. :P

      Delete
  5. Dengan erti kata lain, tuan rumah ala2 TANGKAI JERING, tak ke gitu Syuk?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha, bukan tangkai jering kak. poket kering. opss

      Delete
  6. Replies
    1. haha, mencari idea hingga ke lubang cacing namenya :D

      Delete
  7. Hahaha, cakap jer kedekut habis cerita.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bukan kedekut. tapi perkongsian cerita. wakaka

      Delete
  8. alasan yang berhemah!!!hakhakhak!!!!....

    ReplyDelete
    Replies
    1. nah mentos bro pheonix. moh kito gelok samo2 blako . HAHA

      Delete
  9. wahh, untung laa beribu-ribu org tanya syuk bila nk buat open house, ahaha
    Setelah mendengar alasan2x nyaa, baiknyaa tuan blogg niee >,<
    hohoohoo
    Beraya dalam lab aje lee, khikhihh

    *eiqa dari klmu a.k.a KLEMU, hooho ;D

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha, biaso la kite tak hot yang ditanye macam2. :D

      Delete
  10. ha3..alasan dia..kemain pnjg..alahhhhh manU xmain sies 2..byak smpan player tuk next game..liv main nk gaduh2 je..he3 tgok jelh..awal musim lg..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalo tak panjang bukan sepatah 2 kata bro fais. hehe.
      bila dah 38 game mng baru nak terima ye. orait. hehe

      Delete
  11. Hehe tulah pasal okje cuma buat mini open house je Syuk ...itupun ala ala pondok pondok hehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe, oke la tu buat dari syuk . berniat pakai hati je. :D

      Delete
  12. weehaaaaaa fae singgah sini haha. oh next year buat lah open house :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha, nak buat senang je. bukak pintu *if u know what i mean.

      Delete
  13. lol!! openn house bukan senang nnak bbuat

    ReplyDelete
  14. Hahahaha..bab selalu salahkan kawan tu...Nur selalulah buat...
    hahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe, kantoi sane. nak back up diri nye pasal :D

      Delete
  15. hahahhaa cehhhh ^*

    kalaulah jiran2 kak lea ni semua macam point di atas,dah tentu husband kak lea berjaya diet dengan gembiranya.kak lea?makan banyak mana pun badan maintain,husband je yg risau perut dia semakin bunnnnnn he3....

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe, itulah puncanya nanti lelaki jadi boroi. :D

      Delete
  16. bunda pun tak pernah buat open house..singgah jerlah..insyaAllah akan diraikan jika ada dirumah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe, bunda try la buat. buat marhaban sekali. jimat kos :)

      Delete
  17. alasan syuk ni boleh guna pakai ni.haha
    blh akak guna kalau ada yg bertanya kan.

    ReplyDelete