Followers

Monday 6 January 2014

Redha ::


Assalamualaikum dan salam ehem ehem !! arghhh , salah tanggapan korang ni . Aku bukan miang ke menagih kasih sayang tu jauh sekali . Aku Cuma demam selsema sahaja. Huhu. Baru je masuk tahun baru dah kena jangkitan virus bawaan cuaca ni . Macam drama pulak lepas hujan je mesti ada dikalangan ahli keluarga yang demam. Dan aku adalah yang pertama untuk tahun ini. *tepuk tangan. Haha . orang tua2 kata kalau demam ni tanda dosa kecik tengah dilangsaikan. So, aku redha je la. Sambil usha fb .

Nak kata main hujan tu macam takde. Aku sekarang ni Cuma berhadapan dengan air cond je. . suhu pulak 16 je. Maintain je. Cuaca dalam bilik macam kat Greenland . sikit je lagi nanti keluar la santa clause . Bukan nak kasi hadiah tapi bawak pi klinik kesihatan. Hahaha. Jadi sila beri perhatian yaaa . AKU TAK SUKA JUMPA DOKTOR BILA SAKIT. Walaupun bakal kerja makmal hospital , kalau aku sakit , aku rela makan ubat beli kat tujuh sebelas .Berhadapan dengan doctor boleh menyebabkan system ketahanan badan aku semakin lama semakin mengeras. Bukan semua orang suka jumpa doctor kan ? kutuq orang je . haha.

Kesudahannya aku ke klinik jugak. Amat kejam orang yang bawa aku tu. Ape yang aku pelajari masa kat kolej dulu aku nak semaikan di sini supaya yang baca ni memperoleh maklumat yang betul. Macam lain je ayat aku ni ? takpe abaikan je . Hari ini aku nak kongsi TIPS3 PENGGUNAAN UBAT .
Jangan biarkan doctor merampas senyuman kitaaa !!!

1)Ambil tahu ubat yang diperlukan. Kalau sakit kepala jangan amik ubat sakit perut. Ingat kepala tu head. Perut tu stomach .

2)Gunakan penyukat yang betul . kalau ubat 1 sudu , jangan bila rasa sedap kau teguk semua.

3)Baca dan fahami label ubat. Jangan nama diri sendiri Syukri , kat ubat nama Aaron Aziz .

4)Jangan berkongsi ubat . Elakkan dari berkongsi ubat macam berkongsi hirup oksigen.

5)Tumpukan perhatian pada penerangan doctor . Tapi jangan kau cuba memikat hati dia.

6) Pastikan ubat disimpan dalam tempat yang betul. Jangan letak kat tempat yang rendah. Takut budak kecik ingat gula2 .

7)kalau ada alahan beritahu doctor. Maksudnya takde la membazir ubat nanti . ubat tu boleh simpan untuk orang lain . hehe

Tulah sedikit sebanyak ilmu yang basic korang perlu tau. Yang lain tu next time ya. J

syukri fariz

16 comments:

  1. ha..ha..apakah slam ehem.. ehem bro..
    tq 4 tips..ubat memng bhaya ltak merata2..tkut terambil oleh bdak kcik plak..

    ReplyDelete
  2. Denam ke Syuk...... mesti Wani risau ni hehe....
    Okje pun tak suka gi klinik jumpa doktor seram hehe...

    ReplyDelete
  3. santa clause ..hehhe..kelakar laa...

    ReplyDelete
  4. Moga cepat sembuh ya. Terbaiklah, nasihat doktor kita ni.

    ReplyDelete
  5. Semoga cepat sembuh ye. Saya hari2 kerja dengan ubat dah boring bila tengok ubat2 tu. haha

    ReplyDelete
  6. bykkan berehat ye.. take care and get well soon. :)

    ReplyDelete
  7. semoga cpat baik dik.. =)
    pndainyaaa dia bagi pnduan..tapi yang no.7 tu macam bagus la pnduannya..haha

    ReplyDelete
  8. akak tak kisah syuk ubat tu atas nama siapa, sapu jer.. pastinya kita kena tau jenis & side effect..

    kalau demam, pastinya tak lain tak bukan, telan jer pcm, gitu gak jika selsema.. salah satu tab. piriton, ya tak dak lab? hu3

    ReplyDelete
  9. semoga syuk cepat sembuh.. amboi, demam-demam pun ada idea nak buat entri juga, menarik entri pasal ubat ni.. hehe..

    ReplyDelete
  10. Sesekali kena uji betul kenalah redha. Setiap penyakit ada ubatnya. Jgn salah ubat. Tapi kongsi kalau kakak macam hari itu batuk kakak kongsi ubat dgn abang. Alhamdulillah sama-sama sembuh hihi... jgn ikut cara kakak ni Syuk.

    ReplyDelete
  11. samalah.. acik pun sedang demam :(

    ReplyDelete
  12. Nice sharing buddy. Yang nomo 2 tu selalu buat. Terutama vitamin c. Sukatan cakap ambik sebiji jew. Aku makan berbiji2. Hahaha.

    ReplyDelete
  13. ubat..ye sy jrg mkn ubat tp sekali bila sakit..adesss tak tertelan..-_-

    ReplyDelete
  14. alooo...sianya...
    skrangnya dah sembuh kannn

    ReplyDelete