Followers

Friday 4 January 2013

Mencari erti kepimpinan!




Assalamualaikum. ~ *melambai22. . macam biase la aq update keadaan ekonomi semase dan gosip22 sosial . Dan kali nh aq memilih tajuk peristiwa hari ini.Maksud aq hari nh aq nak cite pasal peristiwa hari ni. Korang paham kan? Yeah, next!

Jumaat , 4 januari 2013 :: unggul sebagai ketua kumpulan!

Seorang ketua bukan bermaksud tukang mengarah mahupun tukang kerah .Menjadi ketua semate22 untuk memegang tahta kuasa takan dapat kekal lame. Sebaiknye ia diguna pakai untuk mengalas amanah dan tanggungjawab! Take note.! Tu baru sikit! . Ciri22 kepimpinan untuk melayakkan diri memimpin sesuatu kumpulan ialah :::

Berilmu :::
- Semua anggota yang terbabit mungkin memiliki ilmu masing22 kan? Tapi dengan kekosongan jawatan ketua tu maybe bole menggalakkan persaingan sihat antara diorang. Dan sebaiknya yang Berjaya menyakinkan sesuatu berhak diberi peluang . Bagi yang terpilih menjadi ketua haruslah bijak mengatur strategi dalam memastikan segala pekerjaan dapat dijalan dengan lancar dan terurus serta mencapai matlamat!

Amanah dan adil :::
-Sedar diri akan kemampuan dalam memikul beban semua ahli dalam kumpulan dan melaksanakan tanggungjawab seperti memahami masalah yang dialami oleh setiap ahli dan menyelesaikan tanpa menimbulkan lebih banyak masalah!

Berani :::
-Bukan bermaksud menjadi pahlawan , tapi haruslah pandai mengawal emosi dan bertanggungjawab atas kesilapan yang dilakukan ahli. Bukan meminta menjadi hero , tapi sekadar memastikan yang kesilapan itu tidak berulang lagi.

Tu yang paling penting jika diberi kesempatan menjadi ketua kumpulan.  Aq cite pasal nh sebab aq rasekan tugas sebagai ketua nh sape22 pun layak.tak kira la ketua kumpulan perubatan ke , farmasi ke , ketua kelas ke dan macam22 la. Lelaki ke perempuan tak kisah janji pandai melaksanakan tangungjawab tu  dengan sempurna.  Tu je la yang aq nak kongsi hari ni. salam.
Jv


syukri fariz

No comments:

Post a Comment